Direct naar content

The Walt Disney Company: nieuwe klassiekers

Gepubliceerd op:
3 min. leestijd

The Walt Disney Company weet zichzelf telkens opnieuw uit te vinden. Bovendien is het entertainmentbedrijf creatief in het bedenken van nieuwe manieren om de inspirerende content aan de man te brengen.

Ruim tien jaar na het uitbrengen van Disney’s Frozen kan nog steeds bijna elk kind op de planeet de liedjes van deze tekenfilm meezingen. De impact van entertainmentconcern Disney is groot en zorgt door de wereldwijde aandacht voor zijn content voor forse omzetten. Zo bracht Frozen tot nu toe 1,2 miljard euro op. Wie bij Disney denkt aan alleen de tekenfilms of de themaparken in Azië, Europa en de Verenigde Staten doet de onderneming tekort. De kracht van het concern is voor beleggers de diversiteit aan activiteiten in uiteenlopende markten.

Naar on demand

Disney moest zichzelf herpositioneren door de verschuiving van lineaire televisie naar on demand, met content die wordt geleverd door streamingdiensten als Netflix en HBO Max. Een hele omslag voor Disney, dat op veel plekken in het lineaire model een belangrijke marktpositie heeft. Het is eigenaar van het Amerikaanse radio- en televisienetwerk ABC, sportnetwerk ESPN en kindernetwerk Disney Channel. Ook verdient het aan licenties voor films en tv-programma’s die door derden worden uitgezonden.

Kapitaal voor content

Een deel van de omzet van de lineaire activiteiten weet Disney inmiddels op te vangen door de eigen streamingdiensten Disney+ en Hulu. Op deze platforms kan het bestaande films en series aanbieden aan consumenten wereldwijd zonder tussenkomst van televisiezenders. Disney heeft bovendien voldoende kapitaal om telkens nieuwe content te maken. De animatiefilm Inside Out 2, die dit jaar in de bioscopen 1,6 miljard euro opbracht, kun je als klant van Disney+ nu bekijken.

Nieuwe sportkijkers

Naast tekenfilms zet het concern stevig in op sport. De programmering van ESPN gaat over naar streamingplatforms. Analisten verwachten veel van dit grootste sportmediamerk ter wereld. De mogelijkheid wedstrijden rechtstreeks bij de consument te brengen via een streamingdienst levert veel nieuwe klanten op, zo is de verwachting. Dit model maakt ook prijsverhogingen eenvoudiger en diversificatie door bijvoorbeeld goedkopere abonnementen met advertenties aan te bieden.

Vakantie bij Mickey

De Experiences-tak, waaronder de vele themaparken van Disney vallen, draagt ook bij aan de omzet. Disney toont zich creatief als het gaat om het bedenken van nieuwe diensten voor consumenten. Zo komt extra omzet uit de apps Genie+ en Lightning Lane, waarmee bezoekers lange rijen in themaparken kunnen vermijden. Met prijzen van 30 tot 450 euro per persoon per dag levert dit het concern veel op.

Financiële informatie: The Walt Disney Company (DIS)

ISIN-code: US2546871060

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.