Direct naar content

Corona en de impact op ondernemers, met Daniëlle Kleyheeg (Eigenaar i4talent)

Gepubliceerd op:
7 min. leestijd
Door:

Beluister het gesprek hieronder. Wilt u geen aflevering missen, ga dan naar uw favoriete podcast player om u te abonneren: Apple | Spotify | Google Podcasts | Pocket Casts

Luistert u liever met een video, dan kunt u ook op YouTube luisteren.

In Corona en de impact op ondernemers, het dagelijkse interview van Financial Focus, praten we met Daniëlle Kleyheeg. Wat is de impact van de coronapandemie op haar business? Haar detacheringsbureau i4talent heeft in 2009 ook te maken gehad met de financiële crisis. Toch is de huidige coronacrisis anders. Ze is nog meer een people manager.

Vertel mij eens over I4Talent, hoelang bestaat het al, hoeveel medewerkers heb je en wat is het precies?

Wij zijn een detacheringsbureau voor financieel, data en een klein beetje IT. Wij hebben onze mensen niet als uitzendkrachten, wij nemen ze echt in dienst. Wij zijn dan ook meer een consultancy bureau. Er zijn ongeveer rond de 100 medewerkers. Daar beginnen dan ook de problemen gezien het Corona virus.

Ik had begrepen dat jullie bewust mensen aannemen in vaste dienst, klopt dat? Vanwaar die keuze?

Ja, dat klopt. Wij bestaan 15 jaar en vanaf het begin heb ik eigenlijk altijd gezegd waar kijken we naar? Wie is het persoon achter die “TV”? Zien we daar talent in en kunnen wij dat ontwikkelen? Dan nemen wij diegene gewoon aan en dan gaan wij diegene begeleiden, coachen en helpen om verder in zijn of haar carriere te komen. Ook naar klanten toe, dan weet je gewoon wat je verkoopt en wie het is. Wij zijn geen harde verkopers, maar uiteindelijk moet je toch iemand verkopen. Dat kan je alleen maar als je achter iemand staat. Dat is al 15 jaar lang ons beleid. Bewust kiezen voor mensen en die plaatsen bij opdrachten van klanten.

Wat is de impact van de Corona crisis op jullie?

Onze mensen werken met name aan de data- en financiële kant, die kunnen ook thuiswerken. Dat is aan de ene kant een heel groot voordeel en tegenwoordig gaat alles heel erg digitaal. Het merendeel van onze mensen houden wij gewoon aan het werk, en mochten ook gewoon thuiswerken al sinds een week of 2. Er zijn gelukkig nog geen gevallen zelf van werknemers die het Corona virus hebben. Dat is een geluk. Alleen je merkt gewoon dat op kantoor, waar wij een team van een man of 20 hebben zitten, dat het onrustig is en er onzekerheid heerst. Zeker als je jongere mensen hebt die nog nooit zoiets hebben meegemaakt, niet dat ik dit heb meegemaakt maar wel een crisissituatie, dat zorgt voor onzekerheid.

Over een crisissituatie gesproken, ik las dat jij in 2009 tijdens de financiële crisis ook pittige jaren hebt gehad. Je hebt dus ervaring met crisis. Komt dat nu ook van pas?

Ja, dat komt zeker van pas. Maar het werkt twee kanten op. Enerzijds weet je daardoor veel beter wat er kan gebeuren. Wat wel beangstigender is, dan wanneer je niet weet wat er kan gebeuren. Want dan sta je er meer blanco in. De een wordt daar onzeker van en de ander denkt dat het allemaal wel mee valt. Dat laatste was ook een beetje mijn reactie in 2009. Ik dacht toen het gaat zo goed, er zal ons niks overkomen. Maar het overkwam ons wel. Toen was het wel een ander soort crisis, namelijk economisch. Anders dan dit. Maar het heeft dus twee kanten. Je bent er iets meer op voorbereid, je weet wat het inhoudt en wat je moet doen, met name naar je mensen toe. People management, zoals je net al aangaf. Anderzijds, weet je ook dat het ineens aan andere kant op kan gaan.

Welke maatregelen heb jij genomen de afgelopen twee weken?

Enerzijds hanteren wij de richtlijnen van het RIVM, dus als professional zijnde dat je voor de klant gewoon vanuit huis werkt. Overigens niet allemaal, maar een groot deel wel. Daar moeten wij gewoon zorgen dat we er voor ze zijn. Mensen zitten thuis, je spreekt toch gewoon je collega’s minder. Dat is juist het moment dat wij er moeten zijn. Vorige week hebben wij ook bij iedereen een vitamine pakketje gebracht. Geheel verstandig wel. We hebben het pakketje voor de deur gezet, aangebeld en zijn zelf weggelopen, om zo de afstand te houden. Maar toch om er voor de mensen te zijn. Anderzijds zitten wij op kantoor met 20 man, daar hebben wij tegen gezegd dat de ene helft thuis werkt, en de andere helft op kantoor. Dat wisselen we af. Waarnaast wij sinds afgelopen januari zijn verhuisd, dus wij zaten al ruim in ons jasje. Nu al helemaal, wanneer de ene helft thuis werkt. Nu hebben we ook gewoon genoeg ruimte om de social distance te bewaren. Op kantoor zijn er allemaal commerciële mensen, aan de saleskant als de recruitment zijde. Zij hebben elkaar nodig, om elkaar te stimuleren, te motiveren en te brainstormen. Als je thuis zit doe je dat gewoon minder.

Wel slim om het misschien 50/50 te doen, ik weet niet of het helemaal volgens de maatregelen is.

Naja, bij ons heb je relatief veel jonge mensen werken, het zijn commerciële mensen. En die hebben gewoon de steun en motivatie nodig. Wij moeten hier ook op kantoor zijn voor onze professionals. We hadden bijvoorbeeld iemand die een telefoon en computer nodig had om thuis te werken, die moet toch ergens naartoe kunnen om dat te komen halen, dat moet geregeld worden. Er zijn allemaal dingen waarvoor we wel bereikbaar moeten zijn om dingen te kunnen regelen. Op deze manier gaat het gewoon goed omdat we ruim in ons jasje zitten qua locatie omdat we net verhuisd zijn.

Geluk bij een ongeluk dus eigenlijk?

In ons oude pand had dit niet gekund omdat je daar te dicht bij elkaar had gezeten. Nu zit in ieder vertrek één iemand, dus niemand zit bij elkaar. En als je elkaar dan ziet, dan hebben we duidelijke afspraken zoals houd de afstand. Ga ook niet met z’n allen lunchen. Ook als iemand enigszins klachten heeft, dan is hij gewoon ziek en blijft hij ook thuis. Het is met name het motiveren van je team. In 2009 zag je dat ook. Wij zijn met zijn drieën maar we besturen dit bedrijf eigenlijk met 2 vrouwen, waar ik er 1 van ben. Wij zijn degene die het echt moeten aanvoeren. Dat zag je in 2009 ook al, maar nu ook. Maar we zoeken wel van wat moeten we gaan doen. Gelukkig spreken sommigen het ook uit. Zoals: ‘ik ben onzeker en wat gaat er gebeuren’. Dan pak ik het roer weer even over.

We hadden het net al even over het people manager zijn. Je zei net ook al dat jullie met 20 mensen op kantoor zitten en dat er toch zorgen geuit worden. Ben je nu nog veel meer een people manager? Praat je veel met je medewerkers?

Ja, je praat veel met je mensen, je steekt ze een hart onder de riem en vertelt hoe we nu gewoon doorgaan. Door bepaalde onzekerheid en paniek kunnen mensen ook lamslaan. En wat wij dan doen, met name voor de mensen op kantoor, je moet altijd je eigen werk zoeken. We zorgen ervoor dat niemand bij een ander een stapel papier op z’n bureau gooit en zegt: dit moet je wegwerken.

Volg je het Corona nieuws op de voet?

Ja zeker! Natuurlijk ook om te kijken wat je kan, wat je mag en wat je moet doen.

En waar gaat het het meeste over op kantoor? Is dat toch eigen gezondheid of wellicht hun baan?

Nee, het gaat vooral over de dagelijkse business. Tuurlijk wordt er over het nieuws gesproken, maar aan de andere kant geloof ik ook wel in het feit dat als je er het er heel veel over gaat hebben, dat je dan in een negatieve spiraal raakt.

Hoe hou je de sfeer erin?

Altijd de positieve kant belichten. Aan ieder ding zit wel iets positiefs, aan het einde van de tunnel is altijd wel licht en ik denk dat je daar vooral naar moet kijken. Ook dat je daar allemaal naar moet streven. Je moet je successen ook blijven delen. Er zijn negatieve dingen maar er zijn ook positieve dingen. Als er nu iets negatiefs gebeurd, voelt het wat zwaarder aan. Mensen zijn geneigd om in zulke tijden te denken: Ja zie je wel. Terwijl ik denk dat je dat juist de kop moet indrukken en de positieve dingen bekijken. Hier zijn mensen erg gevoelig voor en gaat hier toch in mee.

Wat zijn je verwachtingen van de flexmarkt?

Inhuren is natuurlijk het eerste waar men aan gaat draaien als er iets gebeurd. Dit merken wij hier ook heel erg, klanten zijn onzeker en vragen zich af wat er gaat gebeuren. Zelfs grote internationale bedrijven die ook in Nederland zitten krijgen al vaak snel te horen dat alle inhuur eruit moet. Anderzijds is het ook zo dat de arbeidsmarkt gewoon best krap is.

We hadden het net al over de crisis van 2009, nu is er weer een crisis, maar niet te vergelijken natuurlijk. Maar je vertelde net al dat je altijd het positivisme erin probeert te houden. Hoe doe je dat?

Dat is best lastig, daar heb je met jezelf te dealen en dat is ook niet altijd even makkelijk. Je moet altijd bedenken dat als ik negatief ga doen of mijn zorgen heel erg ga uiten, dan gaat men dat gewoon volgen. Als je de eigenaar bent, steunen je medewerkers op jou. Je kan nooit achterover leunen. Dat hoort erbij en dat is part of the deal. Beweging is heel belangrijk, altijd al, dat is nu misschien een beetje beperkt.

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

Blijf je eigen zinnen verzetten. Doe af en toe ook iets voor jezelf zodat je dingen kan relativeren en het positieve eruit kan halen. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, zoals een bekende nederlander ooit zei. Blijf nuchter nadenken.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.