Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

Met een achtergrond in private equity en communicatie en een Spaanse avocadoplantage in beheer is Jeroen Hüpscher op z’n minst veelzijdig te noemen. Het liefst investeert hij in bedrijven die de wereld wat beter maken.

Met die gedachte begint Jeroen in 2022 samen met compagnons Steven Beek en Ruben Ramspeck zijn BiBoViNo-avontuur: Franse topwijnen verpakt in doosjes voor iedereen in Nederland die, net als hij, van wijn houdt. Maar wijn uit een kartonnetje in plaats van een fles, daar hebben de liefhebbers toch een negatief oordeel over? ‘Onterecht’, zegt Jeroen. ‘Want de reden achter fleswijn is dat de wijn daar mooi in verouderd.’ Terwijl 93 procent van alle wijnen juist jong wordt gedronken, dus daarvoor gaat die vlieger niet op. Volgens Jeroen is er een wereld te winnen voor dit enorme percentage jonge wijnen. ‘Wijnflessen worden op 1800 graden gerecycled, wat veel energie kost. Bovendien zijn ze lastig te stapelen, gaan makkelijk kapot en wegen behoorlijk wat. Als je jonge wijn in dozen verpakt met de bag-in-boxoplossing, zit je op een twintigste van de carbon footprint vergeleken met fleswijnen.’

Van krant tot contract

Wijn verpakt in karton is op zich niks nieuws, maar dan heb je geen kwaliteitswijn, vertelt Jeroen. ‘Daarvoor worden altijd de minder mooie druiven gebruikt, waarvan wijnboeren vinden dat die niet voldoen aan de kwaliteitseisen. En dat proef je. Daardoor is de reputatie van dergelijke wijnen niet best.’

Tot nu. Want als Jeroen een artikel van wijnjournalist Hilary Akers leest over Bibovino.wine, waarin zij zich enthousiast uitlaat over de uitstekende kwaliteit van deze wijn uit een doosje, begint zijn avontuur. Akers eindigt haar artikel met een oproep aan Nederlandse ondernemers om iets met duurzaam verpakte wijn te doen. Jeroen en Steven vatten de koe bij de hoorns. Ze pakken de Thalys naar Parijs om kennis te maken met de mensen achter Bibovino.wine en uiteraard om de wijn te proeven. Verrast door de kwaliteit gaan ze ervoor. Het resultaat? Een overeenkomst om het concept uit te rollen in Nederlandstalige landen.

Drink bewust

Volgens Jeroen is het nu vooral belangrijk dat Nederlandse wijndrinkers zich bewust worden van deze duurzame wijnen en die gaan drinken. ‘De markt voor duurzame wijn ontwikkelt zich, kijk naar de opkomst van biologische wijnen. Vooral jonge wijnliefhebbers hechten daar waarde aan. Voor hen is de bag-in-box een uitkomst. Er zit drie liter in een doosje, vier flessen dus. Dankzij het kraantje komt er geen zuurstof bij de wijn, waardoor die niet oxideert. Zo blijft de wijn zeker zes weken goed, wat verspilling voorkomt. Bovendien is de verpakking duurzaam.’

Wat Jeroen wijnminnend Nederland wil meegeven? ‘Zet je vooroordelen over wijn uit een kartonnetje opzij en ga proeven. Vind je zo’n kartonnetje op tafel ongezellig? Schenk de wijn dan in een karaf. Staat leuk en komt de smaak ten goede!’

Naam: Jeroen Hüpscher
Leeftijd: 61
Organisatie: Bibovino.wine

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.