Privacy: Wat kunt u zelf doen?
De Voorzitter: ‘Als u wordt benaderd en u hebt het gevoel dat er iets niet klopt, probeer dan vooral eerst niets te doen, hoe groot de druk ook lijkt. Sterker nog: stop zodra u onder druk wordt gezet. Dat is moeilijk, doordat mensen sociale wezens zijn die, om samen te kunnen leven, geneigd zijn andere mensen te geloven en te vertrouwen. Maar in dit soort situaties moet de achterdocht het winnen.’
De meeste mensen zijn terughoudend ten aanzien van de informatie die ze met de Belastingdienst delen, of zelfs met hun eigen familie. Vermogen is niet iets wat je aan de grote klok hangt. Maar soms zijn we een stuk minder terughoudend met de symbolen van vermogen. Foto’s van kostbare horloges, extravagante tripjes, vakantiekiekjes vanaf een jacht, ze laten een indruk achter en ze staan al snel op sociale media.
Het is niet per se verkeerd om dergelijk beeldmateriaal te delen, maar ook hier geldt wat bij bij oplichting geldt in de sfeer van digitaal bankieren: weet wat je doet. Een Rolex op sociale media plaatsen maakt de drager ervan niet direct een doelwit, maar het kan wel een risico met zich meebrengen. De informatie die we delen kan implicaties hebben. Een horloge is niet alleen een objet d’art, maar ook een functie van een vermogenspositie.
De bekende voetbal-analist en VI-presentator René van der Gijp werd tijdens een mislukte beroving hoogstwaarschijnlijk belaagd vanwege zijn Rolex. Die was zichtbaar geweest en die wilden de dieven zich toeëigenen. Dat overkwam ook PSV-voetballer Eran Zahavi en diens vrouw tijdens een woningoverval. Overvalslachtoffer ‘Gijp’ reageerde op die overval. Hij zei dat het niet verstandig was om peperdure horloges op Instagram te etaleren. Het tonen van een Rolex van zo’n veertigduizend euro is soms niet alleen een statussymbool, maar ook een doelwit voor criminelen.
De Voorzitter: ‘Wat ook helpt is zo zuinig mogelijk zijn met gegevens delen. Datalekken gebeuren buiten uw schuld om, maar we delen ook veel op sociale media. Dat doen niet alleen influencers in Dubai, het speelt bij ons allemaal. Als iemand een foto deelt, weten criminelen al snel dat de persoon in kwestie niet thuis is. Dat is niet wenselijk. Doe dat liever als u weer thuis bent. Wat Facebook betreft: het is begrijpelijk dat mensen het platform gebruiken om sociale contacten te onderhouden, maar doe het verstandig. Gebruik een openbaar account voor zakelijke posts waarop u zo weinig mogelijk privégegevens deelt en zet een privéaccount op voor vrienden en familie dat u goed afschermt. Zo kunt u onder meer voorkomen dat criminelen dankzij uw foto’s achterhalen waar u woont. Reverse image search en Google Maps blijken krachtige instrumenten, ook voor criminelen. Hiermee zoek je mét een afbeelding in plaats van met een zoekwoord. Zo is te achterhalen wat de bron van de foto is, wie de maker is en via verschillende omwegen ook wat de locatie van de foto is. Bedenk bij sociale media dat niet alleen fans, vrienden en familie meekijken, maar ook kwaadwillenden.’
Zoals gezegd: soms moet de achterdocht voorrang krijgen en als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat meestal ook. Oplichters maken gebruik van psychologie en de zwakke plekken van slachtoffers. Dat maakt het moeilijk om na te gaan of u te maken hebt met criminelen.
Voor meer informatie over digitale veiligheid, gaat u naar www.abnamromeespierson.nl/fraude