‘Met beeld laat ik meer zien dan het gesprek’
‘Zolang ik mij kan herinneren, wil ik cameraman worden. Mijn vader had vroeger een redelijk professionele camera die je met de hand moest instellen. Als kind hoor je mij dan altijd door het beeld roepen: “Papa, nu wil ik filmen!”. Het vak heb ik geleerd in de praktijk bij verschillende bedrijven. Op mijn achtentwintigste begon ik voor mezelf. Je geeft zekerheid op, maar dat vond ik niet erg. Ik wilde meer, mezelf verder ontwikkelen, doorgroeien en het avontuur aangaan.’
‘Dan ben je ineens cameraman én ondernemer. Ik investeerde snel in eigen apparatuur. Je apparatuur is je gereedschap, dat wil je niet van een ander lenen. Ik wilde steeds uitbreiden en vernieuwen, maar apparatuur is duur. Ik draaide regelmatig producties met Rogier, een andere cameraman. We gebruikten andere lenzen en ander licht. Omdat onze apparatuur van elkaar verschilden, besloten we alles samen op te slaan. Zo konden we elkaars spullen gebruiken.’
‘Het ging goed. Ik vormde een vast team met geluidsman Anthony. We werden gevraagd voor grote programma’s, zoals De TV Kantine, Heel Holland Bakt en Over Mijn Lijk. Dat soort producties doe je niet in je eentje, daar wordt een team van de beste cameramannen voor gevraagd. Ik merkte dat het voor de productie lastig is om iedereen in dezelfde periode bij elkaar te krijgen. Daar zagen collega’s en ik een kans. Wat nou als we een collectief zouden beginnen met de beste camera- en geluidsmannen, zodat de productie maar bij één partij hoeft aan te kloppen? Zó konden we ook onze apparatuur delen en samen nieuwe investeringen doen. Inmiddels zijn we met elf man.’
‘Nog steeds vind ik mijn werk elke dag geweldig. Het voelt nooit als werk. Voor mij is elke werkdag een avontuur. Ik reis veel, kom op de mooiste plekken en ontmoet de meest bijzondere mensen. Mijn blik is leidend. Als er bijvoorbeeld een gesprek plaatsvindt tussen de presentator en een kandidaat in Over mijn Lijk dwaal ik langzaam af naar de familieleden eromheen, daar zit de emotie. Mijn voorkeur gaat uit naar documentaireseries vanwege de voorbereidingstijd. Zo maakte ik onlangs een documentaireserie over Da Vinci. Op vakantie laat ik mijn camera tegenwoordig thuis. Vroeger maakte ik nog weleens filmpjes van mijn eigen reizen. Dan moesten de mensen met wie ik op vakantie was steeds opnieuw over die bepaalde berg lopen, totdat ik het perfecte shot had. Perfectionisme werkt goed, maar niet op vakantie.’
Feiten
Wie: Lesly Kanters (38)
Wat: cameraman Cinelab.nl