Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

Meer natuur door granola

‘Iets nieuws creëren is een rollercoaster, maar wel een heerlijke rollercoaster. Tijdens een romantische boottocht op mijn huwelijksreis stond ik dan wel met mijn telefoon aan mijn oor gekluisterd vanwege een productiefout. Toch ben ik denk ik echt een leuker persoon geworden. Tot drie jaar geleden werkte ik bij Ahold. Mensen waren sceptisch toen ik mijn baan op zei. Ze vroegen: voor wat zeg je nou je goede baan op? Dat wist ik nog niet precies, maar soms moet je een deur sluiten voordat er een nieuwe opengaat.’

‘Ik voelde heel sterk de behoefte om een positieve impact te maken op de wereld. Bedrijven zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor het welzijn van onze planeet. Verandering kost tijd, dat kan je niet afdwingen. Ik geloof er heilig in dat de voedingsindustrie het gedrag van mensen positief kan veranderen. Elke dag loop je weer langs de schappen in de Albert Heijn en kies je heel bewust wat je vandaag in je winkelmandje gooit. Als producten met een kleine footprint ook nog eens super lekker en gezond zijn, dan is de keuze snel gemaakt.’

‘In het begin ging ik van tachtig e-mails per dag naar nul telefoontjes en e-mails. Dat was toen best eenzaam. Ik belde mijn vriendin om een uur ’s middags al om te vragen wat ze wilde eten. Maar volledige onafhankelijkheid zorgt ook voor creativiteit. Mijn vraag was: hoe ontwikkel ik een klimaatpositief voedingsmerk dat ook nog eens een positieve impact heeft op de mens? Dus zonder verborgen suikers en rotzooi. Ik wilde meer dan alleen duurzame productie en ingrediënten. Met het bedrijf moest ook de positieve impact groeien. Daarom besloot ik al vrij snel dat ik met de helft van alle winst bomen en natuur wilde planten.’

‘Ik vond twee supergoede compagnons met een totaal andere achtergrond. Daarna was Holie snel geboren. Aan het begin stonden we in onze eigen keuken recepten uit te proberen. Als we alle drie enthousiast waren, dan gingen we er gewoon voor. We begonnen met granola, later kwam daar ook hummus bij. Deze laten we zo duurzaam mogelijk produceren, uiteraard in eigen land. We hebben nu duizenden bomen geplant en miljoenen kilo’s CO2 uit de lucht gehaald. Voor 2023 willen we volledig klimaatpositief zijn en tien miljoen euro omzet draaien op internationale schaal. Uiteindelijk hopen we mensen ook bewust te maken van het feit dat je veel kan bijdragen door de juiste producten te kopen.’

Feiten

Wie: Merick Schoute
Wat: Holie, bewuste voeding met impact

Bekijk meer portretten van ondernemers die impact maken met food

1 van de artikelen

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.