Direct naar content
  • Auteur

Als u aan een goed doel doneert, hoe doet u dat dan? Grote kans dat u net als vele anderen een potje met muntgeld of juist helemaal geen contant geld in huis heeft. Sinds het gebruik van contant geld afneemt, wordt digitale fondsenwerving voor de goede doelen steeds belangrijker. Doneren met een QR-code of een Tikkie is makkelijk en bovendien veiliger.

Ik schreef precies een jaar geleden in deze blog ook al eens over digitaal doneren en collecteren. Het coronavirus was net uitgebroken en de gevolgen voor de inkomsten van de goede doelen waren al snel merkbaar. De jaarlijkse collecteweek zorgt voor stabiele inkomsten en naamsbekendheid, maar kon vorig jaar niet voor alle goede doelen doorgaan. Inmiddels zijn we een jaar verder en is de pandemie nog niet voorbij. Nog steeds staan de goede doelen voor dezelfde uitdaging: hoe blijven we donateurs aan ons binden en fondsen werven zodat we onze maatschappelijke doelstelling kunnen realiseren?

Flexibiliteit gevraagd

Goede doelen én hun vrijwilligers blijken creatief te zijn; de goede doelen omarmen digitale platforms en laten zich adviseren om digitaal te transformeren. En veel vrijwilligers zetten hun sociale netwerk in om online donateurs te werven en aandacht te vragen voor hun goede doel. Een mooie ontwikkeling, die ook echt noodzakelijk is nu er steeds minder contant geld in omloop is. We betalen steeds meer (contactloos) met de pin, klanten van banken regelen hun bankzaken steeds meer op afstand en veel bankkantoren sluiten hun deuren. Daardoor worden geld- en muntautomaten naar andere locaties verplaatst en dat vraagt veel flexibiliteit van al die vrijwilligers die namens de goede doelen collecteren.

Strenge veiligheidsmaatregelen

Vanuit mijn positie bij de bank kan ik u vertellen dat de verwerking van contante donaties namelijk best complex is. Begrijpt u me niet verkeerd: die gulle contante giften in de collectebus zijn natuurlijk ontzettend welkom. Maar weet u dat die duizenden vrijwillige collectanten dat contante geld zelf moeten afstorten? Door de talloze plofkraken op geld- en sealbagautomaten is dat minder makkelijk dan het klinkt. De veiligheidsmaatregelen om geld af te storten zijn fors aangescherpt. Ondernemers én collectanten van de goede doelen die geld willen afstorten, moeten elke sealbagstorting vooraf in de eigen beveiligde bankomgeving aankondigen. En daar komt bij dat muntgeld en papiergeld ook nog eens gescheiden en op verschillende locaties moet worden afgestort.

QR-code of Tikkie

U begrijpt dat die duizenden collectanten niet allemaal toegang kunnen krijgen tot de beveiligde bankomgeving van het goede doel waarvoor zij zich belangeloos inzetten. Zij moeten daarom bij het goede doel melden welk bedrag ze gecollecteerd hebben om dat veilig te kunnen afstorten. Veiligheid staat voorop, maar de verwerking van contant geld wordt er voor hen helaas niet eenvoudiger op. Terwijl de goede doelen het deze zeer gewaardeerde vrijwilligers nu juist zo makkelijk mogelijk willen maken. De QR-code of een donatie via een Tikkie is dus een makkelijke en veilige oplossing.

Extra motivatie?

Ik verwacht dat de collectes aan huis langzamerhand weer gaan opstarten. In het collecterooster van de grotere goede doelen staan de collecteweken voor dit jaar en het komende jaar al ingepland. Deze landelijke collectes zijn voor de goede doelen zeer belangrijk. Ik weet hoe graag zij het hun fantastische vrijwilligers én donateurs makkelijk willen maken. Ik hoop daarom dat dit inkijkje in het proces van collecteren in deze veranderende wereld een extra motivatie is om voortaan digitaal te doneren. Ik kom zelf ook pas in beweging als ik weet hoe ik met een verandering van mijn eigen gedrag kan bijdragen.

Geen cash, geen stress!

Wat doet u als er binnenkort een collectant van een goed doel voor de deur staat? Loopt u naar dat potje met muntgeld of zegt u ‘sorry, ik heb geen contant geld in huis’? Geen cash, geen stress! Want als u de QR-code met uw mobiel scant, doneert u anoniem, eenmalig en nog veilig ook. De goede doelen én de collectanten zijn er blij mee!

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.