Het van oorsprong Franse Schneider Electric is ontstaan tijdens de industriële revolutie. En levert al meer dan 180 jaar elektrische toepassingen in alle denkbare industrieën. Tegelijkertijd helpt het bedrijven onder andere innoveren met energie-uitdagingen voor de toekomst. Want als het op duurzaamheid aankomt, zorgt Schneider ervoor dat zowel mens als milieu meeprofiteren van de winst.
Elektriciteitsgigant Schneider Electric is naast producent van aardschakelaars, formatoren en zekeringen, wereldwijd specialist in elektriciteitsmanagement en automatisering. Op een duurzame manier ondernemen, met respect voor mens en milieu, is daarbij essentieel. In 2002 richt Schneider een speciale afdeling op die zich stort op alle duurzame aspecten waaraan het bedrijf in de wereld wil bijdragen. Bovendien moedigen ze oplossingen aan die op een betrouwbare manier energie leveren aan de 1,1miljard mensen zonder stroom. In ontwikkelde economieën vindt Schneider het belangrijk iets te doen aan de honderdduizenden mensen die lijden onder energiearmoede. Zo kan 10% van de huishoudens in Nederland de energierekening niet betalen omdat deze in relatie tot het inkomen veel te hoog uitvalt.
Transformeren naar 100% duurzaam
De speciaal in het leven geroepen afdeling ‘duurzaamheid’ besluit de doelen op te stellen in de Schneider Sustainability Impact: het transformatieplan dat dient als stuurhulp voor duurzaamheid. Hierin staan alle doelstellingen van het bedrijf voor de komende 3 jaar. Zo moet in 2020 de CO2-uitstoot bij klanten met 100 miljoen ton teruggebracht zijn. Dat is nu al 31 miljoen ton. Ook wil Schneider dat 100% van het verpakkingsmateriaal voor producten tegen die tijd uit gerecycled materiaal bestaat. Dat is nu 60%. Ook moet het Acces to Energy programma, dat elektriciteit levert in onderontwikkelde gebieden, vier keer zo groot zijn als vandaag. Schneider noemt het zelf: Live Is On everywhere, for everyone and at every moment.
Duurzame energie is de kern
Een groene wereld begint bij jezelf, moet Schneider Electric hebben gedacht. Zo heeft het Nederlandse hoofdkantoor in Hoofddorp een energie A+ label. Schneider brengt haar energieverbruik steeds verder terug met kostenbesparing tot gevolg. Het bedrijf zegt daar zelf over: “Bewust omgaan met energie zorgt voor vermindering van CO2-uitstoot en financiële voordelen tijdens de exploitatie van een pand. Met ons hoofdkantoor laten we zien dat investeren in energiemanagement op zowel de korte termijn als lange termijn loont. Vooral de periode waarin de investering terug wordt verdiend speelde een belangrijke rol in onze keuze voor energie-efficiënte oplossingen. Ons doel is 25% minder energieverbruik in 2020.”
Maar ook bij klanten worden efficiënte oplossingen geïmplementeerd die tot flinke besparingen leiden. Schneider noemt het de Industrial Internet of Things: data wordt aan verbruik gekoppeld. Hierdoor kan er actie worden ondernomen op een te hoog energieverbruik. Dit leidde er bijvoorbeeld toe dat de hotelketen Mariott in China tot 15% minder energie verbruikt. Ook de universiteit van Mississippi bespaarde hierdoor al 30% op de energiekosten. Niet voor niets is het de missie van Schneider om de wereld op elk niveau met innovatie te veranderen. Duurzaamheid zit letterlijk in het hart van hun strategie.